recensies – interviews – berichten | kort

reisgenoten2  video bij het verhaal “reisgenoten” | Ilse Cockx

*** KNACK FOCUS: ‘Dit openingsverhaal is typerend voor de sfeer die Minten wil scheppen: Desolaat, onwerelds en geplaagd door contactarmoede. Zijn verhalen tonen cruciale fases uit een mislukt leven. Veel reden tot hoop is er niet. Humor echter wel.’  *** CUTTING EDGE: ‘Het debuut van Minten illustreert de kracht en de kwetsbaarheid van het korte verhaal.’  *** HET NIEUWSBLAD: ‘Een boek dat je als lezer te denken geeft.’   *** LEEUWARDER COURANT: ‘De insteek past bij het beeld dat je van Vlaams absurdisme hebt, de Kamagurka en Herr Seele-benadering, zeg maar: surrealistisch en soms onheilspellend.’ *** RECENSIEWEB: ‘Fascinerende hoofdpersonen, de natuur die de mensheid probeert te overmeesteren of een absurde plotwending: in ieder van de veertien korte verhalen (…) is er op zijn zachtst gezegd iets bijzonders aan de hand.’ *** BOEKREVIEWS: ‘Veertien korte ongewone verhalen. Sommige lezen als een trein en heftig, andere verhalen geven je een knoop in je maag.’ *** DE LEESWOLF: ‘ De verhalen zijn ontstellende illustraties van onheil dat uit onmacht voortkomt. (…) Zijn taal is helder, zijn stijl bondig. Zo bondig dat er heel wat ongezegd en daardoor ongrijpbaar blijft.’ *** PASSIONATE PLATFORM: ‘Het aangename aan het schrijven van Minten is dat hij met zijn vertellingen de lezer serieus neemt, niet alles hoeft uitgelegd en benoemd te worden.’ *** OMROEP FLEVOLAND: ‘Het zijn heel absurdistische verhalen.’ *** EXTAZE: ‘De tijd zal aarzelen, stilstaan en weer verder gaan op het moment dat de lezer dit niet verwacht.’ *** LEVEN IN LEUVEN, DE LEUVENSE STADSBLOG: ‘Ik was erg onder de indruk van dit debuut. De verhalen zijn kort en geschreven in een erg uitgepuurde taal, waarbij elk woord perfect gekozen is. Toch lijkt er zich onder deze eenvoudige zinnen een woeste maalstroom te bevinden die de hoofdpersonages meesleurt tegen wil en dank.’ *** LEESTAFEL : ‘Wat deze verhalen wel met elkaar gemeen hebben is dat ze je met een vaag onrustig gevoel achter laten.’ *** LEESFANATEN: ‘Je voelt je niet altijd even gemakkelijk of even prettig na elk gelezen verhaal.’ *** NBD BIBLION: ‘Het zijn vervreemdende en ontregelende verhalen, zeker opvallend.’*** KVLS OOSTLAND: ‘Juweeltjes van korte verhalen.’ *** OUDERS EN ONDERWIJS BOEKENSITE: ‘Na een nacht slapen spoken de verhalen nog steeds door mijn hoofd.’ *** BOEKENWURM EN PLEEG : ‘Het aarzelen van de tijd is een verhalenbundel die je zelf moet lezen en ervaren. Ik heb ervan genoten.’ *** A LIFE FULL OF DISCOVERIES: ‘Het is alsof al deze mensen vergeten zijn wat communiceren is’ *** SPOT: ‘Keer op keer straffe verhalen en keer op keer weer moeilijk om in een nieuw verhaal te stappen. Tijd voor een volwaardige roman van deze schrijver. ***  DE LEESCLUB VAN ALLES: Maar wat er precies aan de hand is mogen we zelf bepalen. En dat is wat Mintens verhalen juist zo fascinerend maakt. *** MAPPA LIBRI:  Positiever dan dit wordt het niet in Peter Mintens beklemmende debuut. *** ANNELIES VERBEKE (auteur) ‘Het knappe aan de verhalen van Peter Minten vind ik dat ze beklemmend en weids tegelijk zijn.’ *** ED FRANCK (auteur en voormalig recensent SdL) :  ‘Hij debuteert in zijn eigenzinnigheid op een zeer hoog niveau.” *** JOHN TOXOPEUS (auteur) : ‘Peter Minten kruipt met zijn verhalen in de ziel van mensen en verder – kan het nog dieper? – de werkelijkheid ver voorbij. Beelden die blijven hangen.’ *** INEKE VANDER AA (auteur): ‘Ik heb gesnoept van de twists, en de absurditeit heerlijk laten nazinderen.’ *** VPRO : ‘Literair gezelschap vlamt in Mezz café tijdens eerste Vonk.’

een verhaal over nietstekening bij het verhaal “een verhaal over niets” | Vero Beauprez

*** PLUS MAGAZINE interviewt Peter Minten: ‘Ik wens iedereen een zingevingscrisis toe’ *** SCHRIJVEN MAGAZINE  interviewt Peter Minten: ‘Ik heb mezelf opnieuw uitgevonden door te schrijven’ *** VERZIN interviewt Peter Minten: ‘Je moet hebben geleefd om te kunnen vertellen’  *** DEN HOPSACK interviewt Peter Minten: ‘De troost van onvrijheid’ *** RADIO SCORPIO interviewt Peter Minten over zijn debuutbundel *** RONDOM interviewt Peter Minten : ‘Ik wil met mijn verhalen de essentie van het leven vatten’  *** DE GEUS interviewt Peter Minten: ‘Ons leven is onvrij en absurd’

branko1

foto bij het verhaal “branko” | Kris Lambrechts

*** KNACK CLUB geeft 40 exemplaren van het boek aan haar abonnees *** DE MORGEN: ‘Met film, beelden en schitterende soundscapes brengt Peter Minten zijn verhalen als een onvermijdelijk iets’ *** DE AUTEURS: ‘Na publicaties van verhalen in (…) verscheen dit jaar de felgesmaakte debuutbundel van Peter Minten’ *** WWW.ISTOIRES.BE publiceert ‘De man voor de deur’ *** UIT IN LEUVEN geeft drie exemplaren weg van het boek *** BOEKENFANS zet Peter Minten in de kijker *** In het HANDBOEK VOOR SCHRIJVERS (Maaike Molhuysen, 2014, zevende editie, uitgeverij Augustus, Amsterdam) lees je enkele ervaringen van debutant Peter Minten *** Ianka Fleerackers las het verhaal De man voor de deur (uit: Het aarzelen van de tijd) op het KUNSTENFESTIVAL WATOU 2014 *** Peter Minten gaf zijn ‘tip van de week’ op het online schrijversplatform azertyfactor.be van CREATIEF SCHRIJVEN